Tuesday, September 9, 2014

AidilFitri Di Perantauan 2014

Aidilfitri Pertama ku Di Negeri Orang


Assalamualaikum,

Kisah kami 2 tahun yang lalu, anak-anak perantau Sabah berhijrah ke Tanah Melayu ( Semenanjung Malaysia ) demi menjadi rezeki. Nun jauh bersama Orang tua. Tahun ini raya kat umah kak Muli, Unie tetap bersyukur walaupun negeri orang kami tetap berkumpul bersama-sama. Kazen, abg, ipar, adik dan anak buah. Wajah-wajah ceria di pagi raya, Tahun ini Unie berumur 23 tahun dan merupakan tahun pertama raya diperantauan. Alhmdulilah semua itu mengajar erti kehidupan sebenar dan berdikari.

Ini la santapan kami di pagi raya, dengan kehebatan masakan kazen Unie kak mulia. Makanan Tradisonal  wajib ada walaupun di negeri orang . Serderhana itu lebih baik.

Ini la cerita kami si anak perantau..Sambutan kami tiada la mewah-mewah, hanya sekadar yang termampu, yang penting projek makan di dahulukan.. Alhmdulilah pengalaman itu mengajar Unie erti kehidupan bukan semata-mata bergantung dengan orang lain. Bak kata pepatah susah-susah hidup kita ada lagi yang lebih susah. So syukur selalu...

Selfie bersama anak buah ( Danyel ) dan adik ( Wan ).. Danyel ni sombong sikit nak ajak selfie time ni umur setahun lebih.
Abang sulung with Wife[kak ayu]  and son [Daniey]

Time ini Unie masih pengganggur terhormat setelah 6 bulan menamatkan pegajian Diploma kat Kota Kinabalu. Ingin mencuba nasib di negeri orang, alhmdulilah seminggu jak lepas raya Unie pun dapat kerja. Tak tau nak pigi mana beraya, bila abg dan adik da balik umah masing-masing. Kazen ( abg adda ) pun ajak jalan-jalan tinguk KLCC.

KLCC time raya macam ni memang semua yang datang bukan orang Semenanjung. Kebanyakan dari Indonesia, Bangladesh dan orang-sabah juga. Dari logat bulih tau bah asal mana..hihihihihi... Ini lah yang dikatakan berziarah ke KLCC bukan kerumah orang.. Btw Unie Happy, pegalaman ini mungkin tiada kat orang lain.

Ini la abg Adda, kazen belah ayah macam kak Muli Juga. Rasanya walapun kazen satu kali raya ini merupakan pertemuan pertama kami. Faktor jarak. Alhmdulilah jodoh Allah menemukan Unie dengan Saudara jauh. Kita hanya mampu merancang,dan Allah la yang menentukan. Apapun yang berlaku semua itu ada hikmah di sebaliknya.. Begini la kisah Unie raya pertama diperantaun. Setiap hari itu bermakna buat ku,,, Nantikan kisah 2015 pulak....

Salam Sayang Unni Anje

Wassalam

Thursday, July 31, 2014

Biodata Penuh Unni Anje


Biodata Penuh Unni Anje

Assalamualaikum. My name Unni Anje. I am Niqabis but i love world of hikers. Enjoy and sharing to all. But the kitchen is my sweetheart. I love Cooking and share about ISLAMIC !! I am muslimah blogger From Sabahan Land below the wind. ALLAH has a bigger plan for me that I have for myself.

Nama sebenar Fitriyani Binti Fendi.. Panggilan Unni je Kelahiran bintang Gemini pada 7 Zul Hijjah, 1411H bersamaan Hari Khamis ( 19 jun 1991 ), dilahirkan di Hospital Lama Keningau. Asal kelahiran Keningau, Sabah dan kini menetap di Tawau Sabah. Anak ke-4 dari 7 adik beradik. 3 abg, 2 adik lelaki dan sorang adik perempuan. Pencinta warna Merah Jambu.

Mendapat pendidikan awal di sekolah kebangsaan Bulu Silou, Keningau ( 1999-2004 ) Meneruskan pendidikan menengah Rendah Di Smk Gunsanad, Keningau ( 2005-2006 ). Namun pada tahun 2005 terpaksa berpindah sekolah kerana Family berpindah tempat tinggal di Tawau. Smk Kalabakan, Tawau ( 2006-2007 ). Dan pada tahun 2008 ( tingkatan 4 ) berpindah ke sekolah berasrama, SMK Umas-umas Tawau ( 2008-2009 ). Seterusnya menyambung Pengajian Tinggi ke salah satu Kolej di Sabah. Kolej Ptpl Kota Kinabalu dan mengambil Kos Diploma Teknologi Makmal Perubatan ( 2010-2013 ).

Seorang yang sangat cintakan dunia HIKERS kesana kemari menikmati keindahan bumi cipataan Allah dan berkongsi kepada semua orang.  Perwatakan agak kurang Sabar, suka membebel, pemalas sudah semestinya.. tetapi unni bukannya jenis pendendam.
Impian agar Unie Mampu menjadi ''AINUL MARDHIA'' ( Amin Ya Rabbal )

Kenapa slogan ''KAYU MANIS SEMANIS HIDUPKU'' ? Unne merupakan anak kelahiran Keningau, Sabah yang membawa maksud kayu manis ( koningau nama asal ). So Unni simpulkan hidup ni seperti kayu manis, namanya manis namun rasanya pahit sedikit.. hidup ni kelihatan indah namun hanya hati tahu kepahitan hidup yang di lalui.. Namun jika ia digunakan dengan baik dan betul ia merupakan PELENGKAP.. macam kayu manis la.. jika diletakan dengan betul dalam makanan ia menyempurnakan rasa masakan.. hidup ni jika kita atur denagan baik.. Insya Allah kesempurana hidup akan di nikmati.

Email :
Cik.Unnianje@gmail.com

Facebook :
Fitri Al-Fayydha

Instagram
Unni_Anje

Twitter
Unni_Anje

Sabahan Blogger '' Dibawah Bayu kami bersatu ''

Kayu Manis Semanis Hidupku By Unni Anje
Islamic | Cooking | #MuslimahHikrs | Lifestyle | Review