Friday, November 11, 2016

, ,

Penghulu Segala Hari #2 ~ Gossiping

Ketika Aku dinaikkan ke Langit, aku melewati suatu,

KAUM YANG MEMILIKI KUKU-KUKU DARI TEMBAGA LALU MEREKA MELUKAI ( mencakar ) WAJAH MEREKA DAN DADA MEREKA

Aku bertanya : '' Siapakah mereka wahai Jibri? ''

Jibril menjawab : MEREKA ADALAH ORANG-ORANG YANG MEMAKAN DAGING MANUSIA ( mengumpat ) DAN MEREKA MENGINJAK-GINJAK ( menjatuhkan ) KEHORMATAN MANUSIA.

[ HR Ahmad ( 3/223 ), Abu Daud Dawud (4879) ]

Salam Sayang : Unni Anje


Share:

18 comments:

  1. Betapa besarnya dosa mengumpat itu kan..
    Muhasabah diri kakak ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. btl tu.. padhl kita hari2 abaikan bnda ni.. ALLAHUKBAR.. moga sama2 munasabah diri

      Delete
  2. Semoga kita semua tak berada dalam golongan orang yang suka mengumpat.. Nauzubillahi minzallik.. Terima kasih atas perkongsian awak.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahuakbar.. amin ya Rabbal.. moga dijauhkan

      Delete
  3. Kadang2 tu terlepas jugak. hari2 gossip dgn roomate T_T tapi benda tu betul mcm mna?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau benda btul, kira kita cerita aib orang.. WALLAHUALAM.. sebaik2 manusia adalah menjaga aib sesama umat.

      Delete
  4. ada yang cakap mengumpat itu bila orang yang kita cerita tidak mendengar atau berada di belakang, tetapi ada juga pendapat jika kita memuji-muji seseorang yang ada di hadapan secara sedar atau sengaja namun orang itu tidak menyukainya atau melukai hatinya di kira sebagai mengumpat dan hukumnya adalah sama.
    - jadi kena berhati-hati ketika berkata-kata kerana setiap yang keluar dari mulut akan diperhitungkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah puji pun pun kalau orang tak uska jatuh hukum yang sama.. tu la, kerana mulut badan binasa.. moga blh tebis perangai suka mgumpat ni..hihih

      Delete
  5. HINDARI DIRI DARI BERBUAT SEBARANG DOOSA...

    ReplyDelete
  6. mmmm salinglah kita ingat mengingati..

    ReplyDelete
  7. Takut nyalah sis..mudah2an kita dijauhkan dr golongan suka bergosip..kadang ndak sedar bah... terrrr "mengumpat"... haha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu la bah.. sllu jak kan ter... hahahahaha..

      Delete
  8. peringatan untuk diri sendiri..thanks sis for sharing this.

    ReplyDelete
  9. Replies
    1. kan kak ska..pringatan tuk diri sendri

      Delete

Assalamualaikum Kamu, TQ sudi singgah.. Sila tingalkan jejak kamu yer, agar tak hilang dari RADAS dan maaf jika tak sempat membalas comment, saya akan membalas kunjungan anda ^_^