Friday, December 23, 2016

,

Bicara Pagi #23 ~ Zikir



Assalamualaikum,

Laailaha illallah. Sudahkah kita berzikir hari ini??

Apa itu Zikir?

Zikir merupakan bahasa arab yang membawa maksud INGAT dalam bahasa melayu. Siapa yang kita perlu ingat?? Tentunya ingat kepada Allah. Ingat Allah!! KuasaNya, kebesaranNya, nikmatNya,PenglihataNya, pendengaranNya, nikmatNya, nerakaNya, syurgaNya dan segala apa yang hubung kait dengan Allah itu la di katakan zikir.

Dalam sebuah firmanNya Allah mengingatkan dan menjelaskan, sesungguhnya orang yang berzikir itu mendapat keuntungan. JanjiNya adalah tepat dan benar. Sesungguhnya orang yang mengingatiNya (berzikir) itu akan mendapat keuntungan dan pahala yang besar, baik di akhirat ataupun di dunia ini.

"Sesungguhnya (wajib) beruntung bagi mereka yang membersihkan (hati) dan (dengan) berzikir menyebut nama Tuhannya (serta) mendirikan Solat." Al-A'laa 14-15

Zikir ini luas dan kelebihan yang banyak. Ia mampu menghidupkan hati yang gelap, ia mampu menenaNgkan AMARAH, ia mampu menjauhkan kita dari sifat yang keji, ia mampu menjauhkan kita dari api neraka dan ia mampu membawa kita ke syurga.

Sesungguhnya Ingat la kita kepada Allah nercaya Allah akan ingat kepada kita. Dalam FirmanNYA.

"Jika engkau ingatkan Aku, Aku ingatkan engkau. Dan hanya pada Tuhanlah hendaknya kamu berharap."

Demikian juga dengan apa yang berlaku ke atas Wali-wali dan para Nabi. Kenapa mereka memperolehi kelebihan, keistimewaan dan juga kemuliaan, (karamah hidup) kerana mereka benar-benar menguasai "Zikir Ma'rifat". 

Kisah Nabi Ibrahim AS walaupun dicampak ke dalam api, baginda tidak mengalami apa-apa walaupun seurat bulu roma pun tidak hangus. KENAPA?? kerana Baginda berzikir (ingat) kepada Allah.

Kisah Nabi Nuh a.s. walaupun seluruh kaumnya mati kelemasan kerana bah (banjir) besar, tetapi dia selamat. Apakah rahsia menyebabkan dia selamat. KENAPA?? kerana Baginda sentiasa berzikir (ingat) akan Allah. Zikir-zikir Nabi Nuh a.s. menyebabkan air tidak masuk ke dalam bahteranya.

Itulah  rahsia zikir yang terlalu besar nikmatnya sehingga mampu memberi kelebihan kepada seseorang. Mampukah kita sentiasa ingat (zikir) kepada Allah?? 

Berzikirlah merupakan tanggungjawab kita terhadap Allah dalam usaha untuk "Kamil-mukamil" denganNya.

"Kekeramatan atau kemuliaan itu datang tanpa disedari. Yang nampak karamah seseorang itu adalah orang lain yang berada di luar kehidupannya."

Wallah hu ta'ala a'lam.......

Sekian.
Coretan Hati

Share:

5 comments:

  1. salam jumaat unni
    terima kasih tuk peringatan ni
    jangan lupa baca surah al-kahf hari ni ye

    ReplyDelete
  2. Zikir nampak mudah kan UA tp nak buatnya mmg berat....Astaghfirullahal azim.

    ReplyDelete
  3. nice sharing unni.. in shaa allah kita sama2 berzikir :)

    ReplyDelete
  4. Sama-sama kita amalkan..
    Perkongsian yang bagus..

    ReplyDelete

Assalamualaikum Kamu, TQ sudi singgah.. Sila tingalkan jejak kamu yer, agar tak hilang dari RADAS dan maaf jika tak sempat membalas comment, saya akan membalas kunjungan anda ^_^