Thursday, January 19, 2017

15 Balasan Kepada Orang Yang Meringankan Solat Fardu

15 Balasan Kepada Orang Yang Meringankan Solat Fardu
Assalamualaikum,

Sedikit perkongsian kepada semua berkenaan orang-orang yang meringankan solat fardu.

Apa itu solat fardu??

Solat merujuk kepada sembahyang dalam agama Islam. Solat terbahagi kepada solat fardu dan solat sunat. Solat fardu diwajibkan keatas orang Islam sebanyak 5 kali sehari pada waktu-waktu tertentu dengan menurut rukun solat yang ditentukan.

1. Subuh 2 rakaat
2. Zohor 4 rakaat
3. Asar 4 rakaat
4. Magrib 3 rakaat
5. Isyak 4 rakaat

Firman Allah SWT.

'' Dan mereka yang tetap memelihara solatnya; Mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi. Yang akan mewarisi syurga firdaus; mereka kekal di dalamnya''. (Al-Mu'minun 9,10,11)
Solat merupakan Rukun Islam yang petama. Tiang agama dan Penhulu segala amal. Bgaimana pulak orang yang suka meringgankan solat? Iaitu orang-orang yang sibuk dengan uruan dunia sehingga mengabaikan solat.

15 Seksaan dan balasan dari Allah kepada orang-orang yang meringankan solat iaitu

1. 6 balasan di dunia
2. 3 balasan ketika di cabut nyawa
3. 3 balasan di kubur
4. 3 balasan di akhirat

6 Balasan Di Dunia

❤  Di cabut kerberkatan diri ( tiada kebaikan )
❤ Terhapus wajah orang soleh dari wajahnya.
❤ Segala amalan baik tidak mendapat ganjaran.
❤ Doa tidak di angkat ke langit ( tidak dimakbulkan )
❤ Tiada saham baginya bila orang-orang mukmin berdoa untuk seluruh umat islam.
❤ Keluar roh tanpa aman ( mati dalam keadaan tidak selamat )

3 Balasan ketika di cabut nyawa

❤ Mati dalam keadaan hina.
❤ Mati dalam keadaan lapar.
❤ Mati dalam keadaan dahaga.

3 Balasan di kubur

❤ Di sempitkan kubur sehingga tulang rusuk bersilang.
❤ Dinyalakan api dalam kubur ( dipanggang siang dan malam )
❤ Di belit oleh ular yang berapi dan berkuku besar.

3 Balasan di akhirat

❤ Malaikat akan membawa sebuah rantai ( saiz 70 Hasta ) akan di belenggu ketekuknya,dimasukkan dari mulutnya dan dikelurkan dari duburnya. ( satu gelung rantai itu jatuh ke bumi maka satu bumi tebakar )
❤ Allah tidak akan melihatnya.
❤ Tidak di ampunkan dosa-dosanya dan akan di azab yang sangat pedih.

'' Sesungguhnya orang pertama yang dihitamkan wajahnya pada hari Qiamat adalah orang-orang meninggalkan solat.''

Dalam neraka Jahanam terdapat satu Lembah yang di gelar lembah Lamlam yang didalamnya didiami oleh ular-ular yang lebarnya seperti belakang seekor unta dan panjangnya sebulan perjalanan. Maka di dalam lembah ini lah orang-orang yang suka meringgankan / meninggalkan sembayang akan di siksa.

Wallahualam.

Moga bermanfaat.

Coretan Hati

21 comments:

  1. Baru je Maznee baca kat tempat lain semalam πŸ˜ƒ
    .
    Dan dengar ceramat ustaz ebit lew
    .
    Pasal binasa orang yang melewatkan solat
    .
    Ibarat Allah campak je rezeki kat muka kita, sebab kita melewat lewatkan solat
    .
    πŸ˜ƒ
    .
    Sebab ada satu hadis sahih, amal apa yang paling disukai Allaj swt
    .
    Solat awal waktu
    .
    Berbakti pada mak ayah
    .
    Jihad dijalan Allah swt
    .
    πŸ˜ƒ.
    Semoga Allah golongkan kita dalam kelompoknorang yang menjaga solat.
    .
    Amin πŸ˜ƒ

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah.
    Sama2lah kita ingat mengingati bab2 solat fardhu ni.
    Tk.

    ReplyDelete
  3. Semoga kita menjadi hamba yang sentiasa berlumba2 untuk berjumpa denganNya setiap kali azan berkumandang. Amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak ana tag unni tau

      bajetciputselerabesar.blogspot.my/2017/01/perjalanan-sebagai-seorang-blogger.html?m=0

      Delete
  4. Salam Perkenalan Tuan/Puan/Dato

    Blogger kembali menaip.

    Mohon Exchange bloglist.
    http://wanfaizumi.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. nauzubillahi min zalik..minta dijauhkan dari 15 balasan ini.. semoga sentiasa terpelihara solat kita..amin

    ReplyDelete
  6. thanks share, kita kadang2 lupa ada azab yang menanti bg yang meninggalkan solat dengan sengaja. :)

    ReplyDelete
  7. nice sharing...
    Kena sentiasa ingat mengingati kan.. kadang-kadang kita terleka sekejap

    ReplyDelete
  8. nice entri unni .. singgah sini jap. jom masuk blog shahril plk

    ReplyDelete
  9. allahu . thanks for info .. jalan2 jap .. ��

    ReplyDelete
  10. Perkongsian yang bagus Unni..
    Kak sha tag unni kat sini..
    http://kasihkuamani.blogspot.my/2017/01/perjalanan-sebagai-seorang-blogger.html

    ReplyDelete
  11. Walau pun ringkas, saudari telah berdakwah.
    Syabas.

    ReplyDelete
  12. Walau pun ringkas, saudari telah berdakwah.
    Syabas.

    ReplyDelete
  13. Perkara pertama yang akan dihisab nanti.Semoga kita sentiasa istiqamah menjaga sehingga ke akhirnya.

    ReplyDelete
  14. terima kasih kerana saling mengingati. btw jemput join giveaway ainaa :) http://nikainaa.blogspot.my/2017/01/giveaway-sephia-by-nik-ainaa_29.html

    ReplyDelete
  15. Takot bile dengar. Insaf kejap. Moga mek berjaya istiqamah. Tapi hari ni dah break the rules --' balik rumah sebelum selesai solat --'

    ReplyDelete

Assalamualaikum Kamu, TQ sudi singgah.. Sila tingalkan jejak kamu yer, agar tak hilang dari RADAS dan maaf jika tak sempat membalas comment, saya akan membalas kunjungan anda ^_^