Sunday, May 28, 2017

Cara Solat Tarawih Di Rumah

Cara Solat Tarawih Di Rumah | Islam itu sangat mudah, solat tarawih bukanlah hanya perlu di lakukan di Surau atau masjid sahaja tetaapi boleh di lakukan sendirian di rumah seperti yang Rasulullah SAW pernah lakukan baca kat SINI. Dengan itu Unni akan kongsikan cara solat tarawih.

Seperti yang kita ketahui pengertian solat Tarawih yang mana solat dalam keadaan senang, hati yang lapang dan tidak tergesa-gesa. Tambahan pula wanita lebih di galakan untuk solat di rumahnya sahaja sama ada solat wajib atau sunat. Solat ini juga boleh di lakukan sepanjang malam selepas isyak dan sebelum subuh.


Islam sangat memudahkan umatnya, jadi tiada alasan dalam tidak menunaikan solat Sunat Tarawih ini. Ada anak kecil, masjid jauh, tak sempat la, ini semua bukanlah alasan untuk tidak melaksanakan. Tiada perkara yang susah melainkan diri kita sendiri.

Siapa yang boleh Solat Tarawih Di Rumah

Tiada golongan yang di khas untuk solat Tarawih dirumah, sesiapaa pun boleh terutama kaum wanita yang lebih baik solat di rumah sahaja. Namun kaum lelaki boleh juga solat tarawih dirumah tetapi lebih di galakkan solat berjemaah di masjid atau surau.


Cara Solat Tarawih Di Rumah

Pastikan ketika ingin solat tarawih di rumah keadaan adalah tenang, lapang , selesa dan tidak tergesa-gesa. Bagi yang mempunyai anak boleh la menidurkan anak terlebih dahulu bagi yang mempunyai kerja bolehlah menyiapkan kerja terlebih dahulu kerana waktu tarawih adalah panjang selepas solat isyak sehingga lewat malam.Apa yang penting ia dilakuka ssetelah kamu melaksankan solat fardu isyak.

1. Niat ( Sahaja aku solat sunat tarawih 2 rakaat kerana Allah Taala )
2. Tiada had bilangan rakaat. Buat la mana yang mampu. Paling ringkas dilakukan 11 rakaat dengan 3 witir, di mana setiap 2 rakaat 1 salam dan witir 2 rakaat 1 salam dan 1 rakaat 1 salam.
3. Cara adalah sama seperti menunaikan solat fardu subuh namun tak ada doa Qunut, di mana bacaan surah Al-Fatihah adalah wajib dan surah seterusnya adalah wajib ( baca mana yang kamu tahu )
4. Selepas solat, bacaan di luar daripada solat seperti selawat, zikir dan bedoa tidak termasuk dalam amalan solat tarawih. Namun setiap 4 rakaat yang telah di lakukan di galakan berdoa dan di galakan berhenti berrehat seketika ( zikir, selawat ) setiap kali salam.

Witir Solat Tarawih di Rumah

Solat witir adalah penutup solat-solat sunat. Solat witir merupakan solat sunat yang di tuntut ( Sunat Muakkad ). Solat Witir di lakukan Maximum 11 rakkat 6 salam namu sebaiknya di lakukan 3 rakaat 1 salam. Namun jika berniat ingin melakukan solat sunat Qiyamullai solat witir boleh di tangguhkan selepas solat Qiyamullai di laksanakan.

Niat Solat Sunat Witir Dua Rakaat

أصَلِّي سُنَّةَ الوِتْرِ رَكَعَتَيْنِ لِلهِ تَعالىَ
"Aku solat sunnat witir dua rakaat kerana Allah Taala"
 
Niat Solat Sunat Witir Satu Rakaat

أصَلِّي سُنَّةَ الوِتْرِ رَكَعَةً لِلهِ تَعالىَ

"Aku solat sunnat witir satu rakaat kerana Allah Taala"

Zikir Selepas Solat Witir

سُبْحَانَ اللَّهُ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ  [x3 ]

Doa Solat Witir

"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung dengan keredhaanMu daripada kemurkaanMu,dan aku berlindung dengan kemaafanMu daripada balasanMu, dan aku berlindung denganMu seperti pujiMu sendiri ke atas diriMu. Maka segala pujian dan sanjungan sehingga Engkau redhai''.

Mudahkan. Boleh lah kaum-kaum hawa mula melakukan solat sunat tarawih ini di rumah sahaja tanpa perlu ke masjid. Namun hal demikian bukanlah melarang kamu untuk pergi kemasjid solat berjemaah. Solat tarawih di rumah adalah lebih mudah dan selesa, kemungkinan juga kamu lebih khusyuk kerana hanya kamu dan Allah ketika itu tanpa sebarang gangguan.

Wallahualam.

Moga bermanfaat.





4 comments:

  1. Thank you for the sharing Unni! Berguna sangat untuk kita girls ni hehe.

    ReplyDelete
  2. thanks for sharing unni... akak pun solat kat umh je...

    ReplyDelete
  3. Perkongsian yang bagis Unni.. Terima kasih.. 😍

    ReplyDelete

Assalamualaikum Kamu, TQ sudi singgah.. Sila tingalkan jejak kamu yer, agar tak hilang dari RADAS dan maaf jika tak sempat membalas comment, saya akan membalas kunjungan anda ^_^