Thursday, August 31, 2017

Mega Hiking Tawau Merdeka Di Puncak Bukit Sempena Bulan Kemerdekaan ke-60

Mega Hiking Tawau Merdeka Di Puncak Bukit Sempena Bulan Kemerdekaan ke-60 | Sempena Hari kemerdekaan Malayasia yang ke-60 petubuhan HICAM Tawau ( Hiking & Camping ) telah membuat anjuran merdeka di Puncak Bukit. Bukit Panchang menjadi bukit pilihan di Tawau kerana kedudukan dan trail yang nyata. Bukit Panchang Tinagat juga merupaan bukit yang terkenal di tawau kerana mempunyai View Yang sangat cantik.

27 Ogos 2017 ( Ahad ) merupakan tarikh pilihan memandangkan tarikh tersebut jatuh pada hari ahad. HICAM Tawau telah menjemput semua Group untuk menyertaikan MEGA HIKNG TAWAU ini yang bertemakan JALUR GEMILANG.

Mega Hiking Tawau Merdeka Di Puncak Bukit Sempena Bulan Kemerdekaan ke-60

Anjuran pada kali ini telah mendapat sambutan dari semua pihak Outdoor di Tawau seperti HIKING&CAMPING TAWAU GROUP, TAWAU EXPLORE CLUB, TAWAU OUTDOOR, MYTAWAU, HIKERS CLUB, TAWAU HIKERS CLUB, OUTDOOR ADVENTURE, TAWAU XTREME OUTDOOR TEAM, T3 TAWAU TREKKING TEAM, TAWAU BUSANA, PETRA ARCHERY, SABAH TRAVEL, H.O.A.S COMMUNITY, EDU & THE HIKERS, BOMBA SABAH, TREKKING TEAM, KELAP KOKEP TAWAU.

Sambutan ini bukan hanya sekadar di lakukan saja-saja, namun ingin memupuk semangat kemerdekaan masyarakat setempat. Di samping itu juga program bersihkan Bukit Bersama ''BAWA TURUN SAMPAHMU'' turut di adakan dalam aktivit Mega Hiking Tawau Ini. Dengan aktiviti ini dapat memupuk semangat cintakan alam sekitar.

Mega Hiking Tawau Merdeka Di Puncak Bukit Sempena Bulan Kemerdekaan ke-60

Barisan Pihak Pengajur Group HICAM TAWAU ( Hiking & Camping Tawau ). Ingat lagi tak adik Arissa tu yang unni share kat Tawau Bebika Lion Hill. Kalau nak tahu baca la entry tu.. Hahahahaha. Semua lengkap berpakaian Patriotik.

Pada masa yang sama pihak penganjur juga telah mengadakan beberapa pertandingan. untuk kategori Pakaian Paling Patriotik dan hadiah misteri bagi yang bertuah. Di kesempatan ini Unni suka mendengar kata-kata bekas-bekas PM kita tentang kmerdekaan dan mungkin bermanfaat untuk semua.

Mengimbas kata-kata Bekas-bekas Perdana Menteri Kita tentang Kemerdekaan

Dengan kerananya kita terpaksa mengorbankan, bukan sahaja wang ringgit dan usaha tenaga bahkan jiwa kita sendiri juga "merdeka itu bukanlah suatu bendayang mudah boleh didapat, melainkan ialah dikehendaki untuk mendapatkannya itu iaitu pengorbanan yang sebenar pengorbanan.Semangat Kebangsaan hendaklah dijadikan baja bagi menyuburkan kemerdekaan yang kita capai.Jika kita cuba hendak tiru mana-mana 'isme' dari negeri luar, maka sudah tentu tidak dapat diterima rakyat negeri ini.Negeri kita ini unik. Tidak ada 'isme' yang boleh diimport dari luar negeri. Kita kenalah tadbirkan negeri ini secara sendiri - Tunku Abdul Rahman utr Al-Haj.

Erti kata yang sebenarnya ''sebagai bahasa kebangsaan dengan dicari bagi menjadikan bahasa itu dan usaha-usaha masih lagidan bahasa rasmi yang tunggal di Negara ini sebagai bahasa kebangsaan dengan menjadikan bahasa Malaysia satu keperibadian yang sama kepada Negara. Kita juga telah berjaya memberikan, terganggulah keamanan dan ketenteraman dunia'' yang demikian makalain yang bebas akan terkecewa. Dengan dan tali persahabatan kita dengan negeri-negeri yang meluap-luap maka sifat bertolak ansurdibiarkan hidup dengan perasaanJ ika fahaman kebangsaan yang sempit itu. Kebangsaan yang sempit.supaya tidak dipengaruhi oleh fahamandan sentiasa berjaga-jagaMarilah kita membanggakan Negara kita. Hari Merdeka ialah hari Kebangsaan kita - Tun Abdul Razak Hussain

Mega Hiking Tawau Merdeka Di Puncak Bukit Sempena Bulan Kemerdekaan ke-60

Seorang pemimpin mestilah jujur. Kejujuran yang saya maksudkan, bukan sahaja dari segi sokongan yang diberikan kepada perjuangan parti, tetapi juga dalam pemikiran, pertimbangan dan tindakan. Tanpa kejujuran yang tulin, seseorang pemimpin akan menggunakan jawatannya sebagai bahan dagangan untuk mencapai kedudukan, mencari pengaruh, nama dan membolot kekayaan. Ia akan menjadikan parti dan perjuangan sebagai topeng untuk memuaskan hawa nafsu. Ia akan mengambil kesempatan daripada sesuatu suasana atau krisis untuk menangguk di air keroh. Di zaman kursus kilat dan massa komunikasi moden, kebanyakan orang ramai, istimewa pemuda pemudi tidak begitu pandai menghiburkan diri sendiri dengan membaca buku. Tambahan lagi, di zaman ini orang sentiasa mencari jalan pendek untuk pandai. Sebenarnya, tamadun manusia di beberapa zaman dan di beberapa benua membuktikan bahawa kita hanya boleh mendapat pengetahuan dengan selalu membaca serta berfikir panjang dalam jangka masa yang lama. Tidak kursus kilat untuk menjadikan seseorang itu waras serta cerdik sekelip mata. Tuan-tuan sekelian, akhirnya sayasuka berpesan dan berharap semoga tuan-tuan dapat menunjukkan semangat keperwiraan dan taat setia yang tidak berbelah bagi pada setiap masa. Tuan-tuan hendaklah sentiasa berwaspada terhadap ancaman-ancaman yang hendak merosakkan ketenteraman dan kedaulatan negara. Di samping itu tuan tuan juga hendaklah sentiasa bersiap sedia untuk mempertahankan negara dan memberi perkhidmatan pada masa-masa kecemasan apabila dikehendaki oleh negara kita - Tun Hussien Bin Dato Onn

Kita boleh mempunyai pendapat yang berbeza dalam politik Negara,tetapi apabila kita berhadapan dengan kemungkinan oranin lain cuba menjajah kita, kita patut rapatkan barisan, itulah makna patriotism. Kita rapatkan barisan dan  lupakan tentang perselisihan faham antara kita supaya dapat menumpukan kepada segala usaha untukmempertahankan Negara. Jelas rakyat dan negara kita amat bertuah - Tun Doktor Mahathir Muhammad

Sesungguhnya, segala kejayaan yang dicapai hari ini ditunjangi oleh usaha dan pengorbanan pejuang-pejuang kita yang terdahulu. Tun Abdul Rahman telah berjuang bagi mencapai kemerdekaan, Tun Abdul. Razak berusaha gigih bagi membawa pembangunan, Tun Hussein Onn memerah keringat bagi memupuk perpaduan rakyat dan Tun Dr.mahathir telah menentang arus bagi memcipta pemodenan. Mereka sebagai pemimpin kita bersama rakyat sekalian telah membawa Malaysia ke tahap ia berada hari ini Tun Abdulah Ahamd Badawi

Mega Hiking Tawau Merdeka Di Puncak Bukit Sempena Bulan Kemerdekaan ke-60

Di anggarkan lebih kurang 200 Orang telah menyertaian Mega Hiking Kemerdekaan ini, ada juga pihak mengatakan di aggarkan lebih 500 orang. Di sebabkan keadaan puncak yang sangat terhad so keadaan ratusan orang memang agak sesak dan menghad pengambilan gambar. Ada juga terpaksa menunggu segelintir pendaki turun baru memulakan pendakian.

Mega Hiking Tawau Merdeka Di Puncak Bukit Sempena Bulan Kemerdekaan ke-60

Dalam Program ini, pihak penganjur telah membuat kutipan derma dan di salurkan kepada orang-orang yang berkelayakan dan sebagai sumbangan untuk membuat Papan Tanda baru untuk Bukit Panchang.

Allamdulilah dengan usaha semua pihak, program ini telah di jayakan dengan berjaya dan selamat. Moga aktivti seperti ini terus di adakan di Tawau

'' Mega Hiking Tawau sudah berakhir dengan jayanya. Terima kasih atas Kerjasama yg  Telah anda Berikan Terimakasih Sekali Lagi Dari Kami Admin2 dan Ahli2 GroupHarap program seterusnya akan mendapat sokongan Dari semua ahli Dan Group. Terima kasih juga kepada penaja- naja hadiah, para penderma dan Yang Terlibat Dalam Menjayakan Program Mega Hiking 2017''. Kata Penganjur.

Salam Kemerdekaan Ke-60..

Tuesday, August 29, 2017

Forum Perdana Hari Koperasi Negara Peringkat Negeri Sabah 2017 Bersama Dato Ustaz Kazim Elias

Forum Perdana Hari Koperasi Negara Peringkat Negeri Sabah 2017 Bersama Dato Ustaz Kazim Elias | Tawau, 25 Ogos 2017 ( Jumaat ), Allahmdulilah warga Tawau sekali lagi berpeluang mendengar majlis ilmu secara langsung bersama Penceramah terkenal YBHG. Dato Ustaz Kazim Elias di Padang Bandaran Majlis Perbandaran Tawau pada jam 8.00PM-10.00PM.

Dengan Izin Allah, Unni sendiri terpilih sebagai insan-insan yang duduk di dalam Taman Raudah, berkesempatan mendengar ceramah Ustza Kazim Buat kali pertama. Allahuakbar indahnya maljlis lmu. Malam itu juga Allahamdulilah cuaca amat meyebelahi para penuntut ilmu.

Forum Perdana Hari Koperasi Negara Peringkat Negeri Sabah 2017 Bersama Dato Ustaz Kazim Elias

Allahmdulilah dengan penyampaian ilmu yang banyak menghibukan warga Tawau. Dengan mengupas topic Utamakan Cinta Allah dari segalanya. Dalam ceramahnya '' Nombor satu sayang pada ibu bapa Cinta pada ibu bapa, letakkan kecintaan kita, tak salah tapi jangan sampai cinta pada ibu bapa mempertikaikan hukum Allah SWT '' Wallahualam.

Allahuakbar walaupun kesihatan kurang baik namun Ustza kazim gigih dan semangat dalam ceramahnya. Moga Allah SWT sentiasa melindungi beliau. Di maklukan ini adalah kali kedua kedatangan Ustaz Kazim ke Bandar Tawau dan sangat-sangat berbeza dari sebelum ( badan agak kurus ).

Dalam ceramah beliau juga sempat berkongsi kepada warga Tawau tentang penyakit yang di hidapi sekarang. Dimana setiap hari beliau wajib menyuntik sendiri insulin kebadan. Pagi sekali malam sekali. Allahu sakit itu penghapus dosa moga Allah sentiasa memberkati usia beliau dan kita. Moga sentiasa dalam jagaan Allah SWT.

Forum Perdana Hari Koperasi Negara Peringkat Negeri Sabah 2017 Bersama Dato Ustaz Kazim Elias

Forum Perdana Hari Koperasi Negara Peringkat Negeri Sabah 2017 Bersama Dato Ustaz Kazim Elias

Pada malam itu Padang Bandaran, Majlis Perbandaran Tawau dipenuhi dengan Masyrakat Tawau tak kira la orang tua, remaja dewasa semua golongan umur turut hadir mendengar ilmu.. Allahukabar orang Tawau memang cintaikan Ilmu. Ada yang anak masih bayi Istiqamah betul bawa anak-anak mereka kesini . Makcik-makcik yang tak mampu duduk bersila sanggup datang dengan kerusinya. Masya Allah bila Allah memilih apa pun keadaan pasti akan terpilih. Dengan IzinNya.

Unni sendiri tak dapat membuat anggaran berapa tetamu yang hadir pada masa itu keadaan orang-orang Tawau sangat sesak dan jalan raya jem teruk dan sangat-sangat teruk.  Warga Tawau amat menghargai kehadiran YBHG Dato Kazim Elias walaupun keadaan beliau jelas kelihatan lesu namun ceramah nya amat menusuk dan menghiburkan warga Tawau. Moga beliau tak jemu untuk hadir ke Tawau dengan Ilmunya yang tak pernah di ragui. In shaa Allah.

Forum Perdana Hari Koperasi Negara Peringkat Negeri Sabah 2017 Bersama Dato Ustaz Kazim Elias

Majlis di akhiri dengan selawat ke Atas Junjungan Nabi Muhammad SAW dan bacaan doa yang di pimpin sendri Oleh Ustaz Kazim dan di iringi oleh tetamu jemputan.Mungkin di sebabkan kesihatan yang kurang baik, selepas bacaan doa Ustaz Kazim terus meninggalkan majlis tanpa beramah mesra dengan warga Tawau.

Tapi Allahmdulilah sesiapa sahaja di hadapan beliau semasa bergerak ke kenderaan beliau akan beramah dengan baik, Unni pun masa tu berada di hadapan melihat Ustaz ( Ya Allah mulianya Hambamu ini, datang dari jauh, orang yang di kenali namun tak pernah sombong dengan apa yang dia miliki ).

So batalkan niat nak ada gamabr bersama ustaz OK.. In shaa Allah ada jodoh jumpa lagi.


Friday, August 25, 2017

Nasi Lemak Percuma Tiap Hari Jumaat

Nasi Lemak Percuma Tiap Hari Jumaat | Hari Jumaat merupakan penghulu segala hari bagi umat Islam. Justeru itu, ramai yang mengambil peluang ini dengan bersedekah sambil beribadah pada hari Jumaat seperti apa yang dilakukan oleh Ahli jawatankuasa (AJK) Masjid Maasumiah, Sabak Bernam yang bersedekah nasi lemak setiap hari Jumaat.

Program yang baru dilaksanakan pada Jumaat lepas dibuat di hadapan Masjid Maasumiah untuk penduduk Kampung Sungai Tengar Utara, Sungai Air Tawar. Malah, puluhan bungkus nasi lemak percuma itu habis dalam tempoh yang singkat selepas diletakkan pada pukul 7.30 pagi.

Nasi Lemak Percuma Tiap Hari Jumaat

AJK masjid, Mohd Hafizuddin Md Sahar, 32 tahun, berkata bahawa program itu bertujuan untuk membantu orang yang tidak berkemampuan serta penduduk setempat yang tidak sempat bersarapan kerana terpaksa mula kerja awal.

“Melalui program seumpama ini, ia mengukuhkan lagi silaturahim antara AJK masjid dengan penduduk setempat, sekali gus menggalakkan tuntutan solat berjemaah,” katanya.

“Masjid ini dipilih sebagai lokasi mengagihkan nasi lemak kerana ia berada di laluan utama penduduk,” sambungnya.

Menurutnya, pihak masjid turut berbesar hati jika ada pihak yang sudi menyumbang ikhlas untuk menyokong program berkenaan.

“Jumaat dipilih kerana ramai penduduk melalui laluan berkenaan, selain hari mulia bagi umat Islam,” tambahnya sebelum mengakhiri perbualan.

Semoga pihak yang menganjurkan program murni ini diberikan rezeki luas supaya dapat membantu lebih ramai yang memerlukan melalui program sebegini.

Sumber : vitdaily.com


Bicara Pagi #51 ~ Jauhi Laknat Allah

﷽‎


Bicara Pagi #51 ~  Jauhi Laknat Allah

Assalamualaikum,

Jauhilah daripada mendapat kemurkaan Allah dengan menyembelih kerana Allah, tidak melindungi penjahat, sentiasa memuliakan kedua ibu bapa dan menjaga amanah harta.

Dari Abu At-Thufail dia berkata : saya berkata kepada Ali bin Abu Thalib, "Beritahulah kepadaku sesuatu yang pernah dirahsiakan Rasulullah SAW kepadamu!" Ali menjawab,

عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ قَالَ قُلْنَا لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ أَخْبِرْنَا بِشَيْءٍ أَسَرَّهُ إِلَيْكَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ مَا أَسَرَّ إِلَيَّ شَيْئًا كَتَمَهُ النَّاسَ وَلَكِنِّي سَمِعْتُهُ يَقُولُ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ ذَبَحَ لِغَيْرِ اللَّهِ وَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ آوَى مُحْدِثًا وَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ لَعَنَ وَالِدَيْهِ وَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ غَيَّرَ الْمَنَارَ

"Baginda tidak pernah merahsiakan kepadaku sesuatu pun dari manusia, akan tetapi saya mendengar baginda bersabda: "Allah melaknat orang yang menyembelih untuk selain Allah, dan melaknat orang yang melindungi tindakan kejahatan (lindungi pejahat), melaknat orang yang mencaci kedua orang tuanya, dan melaknat orang yang memindahkan tanda batas tanah."

[ HR Muslim ]

Rasulullah SAW tidak pernah menyembunyikan sesuatu daripada sahabat apatah lagi yang berkaitan dengan urusan agama dan meninggalkan pesanan bahawa Allah melaknat 4 kategori manusia:

  1. Allah melaknat orang yang menyembelih bukan kerana Allah sama ada sembelihan biasa mahupun sembelihan korban. Sembelihan handaklah kerana Allah.
  2. Allah melaknat orang yang melindungi tindakan kejahatan (lindungi penjahat). Dilarang melindungi mereka yang memang jahat apatah lagi membela dan mempertahankan mereka.
  3.  Allah melaknat orang yang mencaci kedua orang tuanya
  4.  Allah melaknat orang yang memindahkan batu tanda sempadan tanah


Moga kita terpilih menjadi insan-insan yang sentiasa menjauhi perkara yang dilaknat Allah SWT. Istiqamah Hingga kemenangan.


Wednesday, August 23, 2017

Resepi Ayam Kari Tanpa Santan

Resepi Ayam Kari Tanpa Santan | Assalamualaikum, sapa sini malas masak tapi nak makan sedap? ada tak geng unni macam tu? makan sedap tak semestinya kena makan kat luar. Boleh je makan sedap dengan kerja yang mudah tak payah nak susah. So macam resepi unni ni la Ayam Kari Tanpa Santan but still rasa sama dengan yang biasa ( guna santan ).

Lepas ni tak perlu lagi susah-susah nak beli santan atau nak perah santan dengan menu unni ni semudah ABC je. Nak tahu rahsianya??? jum follow resepi unni ni. Denagan 2 langkah mudah!! Masak dan nikmati...

Resepi Ayam Kari Tanpa Santan
Ayam Kari Tanpa Santan

Resepi Ayam Kari Tanpa Santan


Bahan-bahan

1. Premix kari daging 5 sudu
2. Ayam 1/2kg - di potong ikut kesukaan.
3. Kentang 3 biji - potong dadu
4. Daun kari 6 keping
5. Bawang Putih 3 ulas - di tumbuk
6. Bawang Merah 5 ulas - di tumbuk

Cara membuatnya

1. Bawang merah dan putih di tumbuk selumatnya kemudian tumis bersama daun kari sehingga naik bau
2. Kemudian masukkan premix kari daging dan gaul sehingga sebati hingga mendidih.
3. Masukkan ayam ( pastikan ayam da cuci bersih-bersih tau ) dan gaul sehingga ayam masak, masukkan sedikit air.
4. Kemudian masukkan kentang dan gaul sehingga ayam dan kentang betul-betul masak.
5. Siap untuk di hidangankan!!

Nota Tambahan.

1. Kalau kamu nak letak santan boleh jak guna santan. Susu cair pun boleh ( sebagai penganti santan ).  Ada member unni cakap letak santan rasa dia sedap sangat.
2. Kalau nak yang simple just guna 3 bahan ayam, serbuk kari dan kentang. Rasa still sedap.

Mudahkan?? mesti ramai yang pelik macam mana apa rasa kan. Sebenarnya unni guna serbuk kari daging daripada amyway. Serbuk kari yang sangat memudahkan para wanita di dapur. Sebenarnya bila guna serbuk kari ni tak perlu kot guna daun kari, bawang sebab dalam serbuk ni semua bahan dah ada just unni bosan terlalu mudah pulak jadinya.

Resepi Ayam Kari Tanpa Santan
Premix kari daging Amyway
Resepi Tradisi Lengkap . Mengunakan serbuk Yogurt tanpa santan dan bahan pengawet. Mudah dan ringkas. Merupakan serbuk rempah. Nama je serbuk daging tapi masak apa-apa pun jenis masakan boleh je. Satu kotak ada 3 package. 1 package unni selalu guna sampai 3 4 kali masakan. Berapa banyak tu ikut suka kamu jak. Harga RM18.80 agak mahal tapi berbaloi.

Unni bukan promote produk tapi berkongsi kesedapan dan kesenagan bersama. Hahahahaha

Selamat mencuba

Monday, August 21, 2017

Tips, Keperluan Dan Persediaan Mendaki

Tips, Keperluan Dan Persediaan Mendaki | Dalam pendakian kita mesti mengikut beberapa langkah keselamatan demi menjamin keselamatan diri dan ahli kumpulan. Terutama amat penting kepada para pendaki yang baru ingin berjinak-jinak dalam dunia Hikers ini. Hal demikian banyak masalah yang sering menimpa para pendaki baru Newbies Hikers.

Namun bagi yang memang sudah lama dalam bidang ini, persiapan juga perlu di titikberatkan sebagai langka keselamatan.  Bak kata pepatah sepandai-pandai tupai akhirnya jatuh jua ketanah. Begitu la dunia hikers sehebat-hebat kita pasti akan tewas jua, so sediakan payung sebelum hujan dan sentiasa sharing ilmu yang ada untuk hikers baru.

Allahmdulilah hasil penglibatan Unni bersama geng-geng otai Hikers Tawau ni banyak memberi unni dan rakan-rakan lain ilmu baru tentang Hiking.

Tips, Keperluan Dan Persediaan Mendaki

Tips, Keperluan Dan Persediaan Mendaki


1. DOA

Apapun yang kita lakukan mestilah di mulakan dengan bacaan doa. Moga perjalanan dan apa yang kita di lakukan di redhi Allah SWT. Hidup kita nak cari redha Allah SWT bukan hanya minat semata-mata. Dalam minat pun kena niat kerana Allah SWT.

Lantik seorang ahli team untuk bacaan doa ( bagi islam ) dan bagi bukan islam boleh mebaca doa masing-masing. If hiking secara campur lelaki dan wanita pasatikan bacaan doa di ketuai oleh lelaki. Doa dalam bahasa apa pun Allah akan faham janji NIAT kita baik. Dan mulakan doa dengan Al-Fatihah.

Sentiasa jaga adab dan mulakan langkah dengan Bismillahirohmanirahim.

2. KASUT

Pemilihan kasut amat penting dalam pendakian kerana ia banyak membantu. Sepanjang hiking bersama kawan-kawan sebelum ini ( tidak termasuk geng-geng otai ) hampir 100% mempunyai masalah pemilihan kasut. Siap pakai kasut shopping pergi hiking so jawabnya menagislah kaki. Kena ingat kaki merupakan anggota paling penting dalam hiking so kalau kaki sakit tak dapat la hiking. No reason tak ada bajet nak beli kasut!! Adidas kampung kan ada RM8.00 Jak pun.Tak pun pergi jak bundle. Besepah kasut hiking murah-murah.

3. PAKAIAN

Bab pakaian juga perlu di ambil berat, semasa hiking elakkan memakai pakaian tebal-tebal. Pakai la pakaian yang menutup aurat tak kira la lelaki atau perempuan. Pakaian cotton sebenarnya kurang sesuai sebab meyerap peluh. Apa pun guna la pakaian yang selesa untuk kamu bergerak. Seluar unni galakkan kamu pakai seluar track. RM5 je sepasang tapi kat bundle la. Apa pun pakai la yang memenuhi syariat ( bagi islam ) dan sesuai untuk di pakai.

4. CUACA

Pastikan kamu melihat keadaan cuaca bagi yang baru berjinak-jinak kalau boleh jika keadaan hujan dan kamu tidak tahu akan jalan baik batalkan niat. Jika keadaan hujan jalan kemungkinan besar sangat licin dan amat berbahaya untuk hikers. But buat yang sudah biasa mungkin hujan adalah kegemaran dalam mendaki sebab mencabar gitu. Apapun kena sentiasa berhati-hati.

5. MAKAN DAN MINUM

Pastikan kamu mebawa bekalan air secukupnya. Paling kurang 2L. Jangan sesekali tidak membawa air semasa mendaki. Semasa nak memulakan pendakian kamu tidak di galakan makan terlalalu banyak, makan hanya ala kadar sahaja. Kalau pendakian seperti Gunung better bawa la air seperti 100 plus.

Makanan pula bawa la makanan sepeti coklat, choki-choki makanan yang mampu membekalkan tenaga. Bagi Unni suka bawa makanan kecemasan untuk persiapan jika berlaku sesuatu yang tidak diingni.

6. GUIDE

Pastikan kamu mempunyai guide ( jangan suka main redha kalau tak tahu ) terutamanya bagi yang ingin berjinak-jinak. If kawasan itu trailnya nyata tak mengapa, namun jika trailnya kurang nyata kamu di galakan mencari guide yang betul-betul berpegalaman. Aspek ini paling penting bagi mengelakkan sesuatu yang tidak diigini berlaku. Guide perlu paling hadapan dan paling belakang.

Paling selamat buat permit demi menjamin keselamatan semua. Laporkan perjalanan kamu terutama yang melibatkan hutan-hutan dan Gunung-gunung.

7. KAWAN

Kalau boleh nak hiking tu bawa lah dan pilih lah kawan-kawan yang jenis setia kawan. Sentiasa beri kita semangat bukan yang pentingkan diri sendiri Kau jatuh pun di buat bodoh . Hahahahaha..Lebih-lebih yang mendaki dalam team make sure satu team sentiasa setia kawan. Kalau kawan tak mampu tolong bukan tinggalkan .. Kalau kawan tak mampu beri semangat bukan marah.

Pengalaman Unni mendaki gunung Kinabalu betul- betul terharu dengan para pendaki pada masa itu. Ada pendaki hulurkan unni coklat ketika berusaha mencapai puncak ( time ni betul-betul rasa nak giveup ), ada yang turun dari puncak ( unni belum sampai-sampai ) sentiasa bagi kata-kata semangat dan yang last tu unni kehabisan bekalana air ( botol air tertinggal kat laban rata ) ada pendaki tu bagi unni bekalan siap botol. SETIA KAWAN AMAT PENTING WALAUPUN TAK KENAL.

8. MASA

Masa mendaki ini perlu di titikberatkan. Bagi yang ingin mendaki kita perlu la menghormati masa kalau boleh datang tapak lokasi sebelum masa yang ditetapkan ( unni pun selalu tersasar dari masa yang ditetapkan ). Memulakan pendakian awal pagi adalah paling sesuia.

Dalam pendakian, kamu jangan lah mau hiking macam nak mencatat rekod dunia . Kita hiking sebab nak menikmati perjalanan kena tenang, perlahan. Bukan nak cepat.. Make sure kamu tak tegegas semasa pendakian bak kata pepatah biar lambat asal selamat sebab tu tidak digalakan ada komitmen lain semasa hiking. Walaupun kamu pantas namun tak semua dalam team sepantas kamu.

9. STAMINA DAN MINDA

Stamina dan minda kamu mestilah bersedia sebelum memulakan pendakian. Stamina amat penting sebelum hiking kalau boleh buat lah senaman ringan agar boleh mencegah kekejangan otot. Paling penting set minda kamu dengan perkara positif, jangan mengeluh dan sentiada berpikiran positif. Stamina kuat dan minta positif amat baik dalam pendakian.

10. TAKLIMAT

Kalau unni bab taklimat ni unni sentiasa di utamakan sebelum hiking dalam team. Ketua kumpulan perlulah memberi sedikit taklimat dan serba sedikit tentang pejalanan yang bakal di tempuh nanti. Ia penting dalam persediaan mental semua pendaki.

Moga bermanfaat.

Sekian








Saturday, August 19, 2017

Bukit Middle Tanjung Batu, Tawau

Bukit Middle Tanjung Batu, Tawau | Cerita hiking lagi. 18 Ogos 2017 sekali lagi hiking bersama geng otai gitu. Konon nya da rancang minggu ni nak rehat hiking nak fokus dengan kursus ahad nanti namun tewas .. So jadi TER hiking pulak petang-petang. Balik kerja terus hiking dengan Jubah-jubah tu. Allahamdulilah masih diberi kudrat.

Kali ini Unni bersama 5 lagi muslimah hikers menyertai misi TER hiking ni. Ter la sangat kan. Tapi sebenarnya hiking ini tak adalah di rancang sangat pun, just main ajak-ajak ayam gitu jak, tak sangka pulak mereka semua on dan nak pigi, so kami pun on jak la..

Bukit Middle Tanjung Batu, Tawau

Kualiti gambar yang sangat mengecewakan hati.. hahahahha.. bertabah la wahai cik hati, namun keindahan yang begitu.. Subhanallah hanya rasa syukur ke hadrat Ilahi masih memilih kami untuk menikmatinya. Allahuakbar. Dengan jubah tak halangan untuk melakukan aktiviti lasak, walaupun orang kata apa janji kita masih di landasan yang benar dan masih jaga batas-batas sebagai wanita muslimah. Jaga adab, jaga batas dan jaga aurat. In shaa Allah selagi nyawa di kandung badan

Bukit Middle ini terletak di Kampung Tanjung Batu darat Tawau, Lokasi adalah di  sekolah agama rakyat Al-Falah. Jalan masuk ke Taman Ria 6. Guna waze jak lah.. Sekolah Agama Al-Falaq. In shaa Allah tak sesat. semua kan di hujung jari. Memandagkan kami hiking adalah jumaat Barakallah so kami da menetapkan tema nak naik sini baju kurung dan seumpamanya. Tapi geng lelaki buang tepi.

Bukit Middle Tanjung Batu, Tawau

Geng adik-adik sekolah, mereka memulakan hiking lebih awal dari kami so kami di belakang sikit. Dalam janji 4.30 nak hiking tapi team kami terlewat sejam lebih di sebabkan perkara-perkara yang tidak dapat di elakkan . So yang lain-lain memulakan pendakian dulu then tunggu kami di puncak sana.

Jalan sini tak adalah yang mencabar sangat pun , cuma santai-santai saja so itu la yang megizinkan kami bebas berpakaian nak pakai selipar pun boleh jak. Asal boleh la. 

Bukit Middle Tanjung Batu, Tawau

Kecuali semak samun yang makin meliar. rumput yang lebih tinggi dari Unni !! Jalan pun macam kisah kat Lion Hill bagai di tampar-tampar rumput tapi sini boleh lagi la sbb kiri kanan masih nampak jalan kalau lion hill semua tak nampak melainkan semnak samun.

Kami tiba di lokasi yang di janjikan jam 6, lari dari time sebenar. Geng lain da menanti di puncak, macam biasa la guide kami Abg J di iringi dan Abg A ( azle ) dan Ardi setia menanti kedatangan kami walaupun lewat sangat. Allahamdulilah dan terima kasih abang-abang sekali ( moga mereka baca blog Unni ). 

Bukit Middle Tanjung Batu, Tawau

Subhanallah.. Cantikan view dari sini, nampak laut dan kawasan perkampunag tangjung batu darat. Depan sekali ini adik blogger juga Amira Arbain boleh la singgah-singgah blog dia nanti tau. Sebenarnya untuk sampai kepuncak ada dua jalan, satu jalan biasa ( dekat ) satu jalan jauh. Tapi Abg A bawa jalan jauh sebabnya jalan dekat tu di penuhi dengan tebuan.. Hahahahaha, janji sampaikan tapi keselamata penting juga.

Bukit Middle Tanjung Batu, Tawau

Tepat azan magrib kami tiba di puncak, yang lain-lain sudah siap menanti. Sampai jak terus dapat sajian bubur durian !!! Tapi maaf bukan kegemaran unni so kawan-kawan lain menikmati hidagan Bubur durian. Unggul api pun ada. selepas menjamu bubur durian kami pun memulakan la sesi mengambil gambar yang cantik-cantik.

Rasanya menyesal sebab tak bawa camera sebab view sangat-sangat cantik. Maybe perlu naik lagi kan. Kena la datang awal sikit biar masa ambil gamabr lebih panjang dan puas hati.

Bukit Middle Tanjung Batu, Tawau

Hidagan bubur durian. Sapa bawa naik pun unni tak tahu sebab dorang naik lebih awal dari kami.

Bukit Middle Tanjung Batu, Tawau

Sampai la gelap di sini. View malam di hiasi lampu-lampu di perkampungan Tanjung Batu Darat. Subhanallah, Alhamdulillah, Lailahaillallah, Allahuakhbar. Puji-pujian ke hadrat Ilahi. Allahamdulilah kali ini bukan setakad geng unni jak berjubah, adik-adik kita pun guna baju sekolah balik sekolah terus hiking!! Bestkan.. yang lelaki tu tak payah nak cakap la. Akak baju pink ( mommy ) tu lagi power dari kami, kalau kami berjubah di haaaa ambik kau kebaya ok!! so tiada alasan dalam sesuatu yang ada mahu atau tidak sahaja.

Ini la view malam kat Bukit Middle. Next time kami datang lagi ya!! Di mana ada bukit di situ ada kami. Sebelum jam 7 kami da turun ke bawah dan terus menunaikan solat Fardu magrib dan isyak.

Sekian

Friday, August 18, 2017

Kembara Jom Jimat Elektrik

TELOK PANGLIMA GARANG, 27 JULAI 2017 – Seramai 26 orang pelajar dan 3 guru pembimbing dari SMK Telok Panglima Garang (SMKTPG), Kuala Langat, Selangor telah berkunjung ke Taman Seri Medan yang terletak di Telok Panglima Garang untuk menjalankan program Kembara Jom Jimat Elektrik sempena pertandingan Toyota Eco Youth (TEY) 2017SMKTPG dipilih mewakili negeri Selangor dalam program tersebut di peringkat kebangsaan. Kumpulan pelajar dari SMKTPG yang dikenali sebagai Team Eco Panglima ini telah menjalankan program Kembara Jom Jimat elektrik selama 3 bulan. 


jimat elektrik, smk telok panglima garang, jom jimat elektrik, toyota eco youth, team eco panglima
Team Eco Panglima bersama guru pembimbing, Pn. Norazimah yang berdiri dua dari kanan

Meningkatkan kesedaran kepada penduduk tentang kepentingan menjimatkan elektrik

Tujuan program Kembara Jom Jimat Elektrik ini adalah untuk meningkatkan kesedaran kepada penduduk Taman Seri Medan tentang kesan penggunaan elektrik yang berlebihan kepada alam sekitar. Kesan penggunaan elektrik yang berlebihan ini membawa kepada pemanasan sejagat. 

Menjadi tanggungjawab Team Eco Panglima untuk memberi kesedaran kepada penduduk setempat akan kesan negatif penggunaan elektrik yang berlebihan ini disamping memberi tips menjadi pengguna yang bijak kepada penduduk Taman Seri Medan. 



jimat elektrik, smk telok panglima garang, jom jimat elektrik, toyota eco youth, team eco panglima
Bersama salah seorang penduduk Taman Seri Medan ketika menjalankan soal selidik

Pn. Norazimah Abd Talib selaku guru pembimbing Team Eco Panglima berkata, "Kami telah menyebarkan risalah tentang penggunaan serta kepentingan penjimatan elektrik kepada para penduduk di Taman Sri Medan tersebut. Disamping itu, kami juga menerangkan cara-cara untuk menjimatkan elektrik, seterusnya mengurangkan kadar bayaran bil elektrik."


jimat elektrik, smk telok panglima garang, jom jimat elektrik, toyota eco youth, team eco panglima
Bunting Kembara Jom Jimat Elektrik di Taman Seri Medan
"Melalui pemerhatian dan maklumat yang kami peroleh ketika pertama kali beramah mesra bersama para penduduk Taman Sri Medan, kadar bayaran bil elektrik mereka mencecah RM200 - RM500. Walau bagaimanapun, kami telah mencadangkan beberapa langkah untuk mengurangkan jumlah bil tersebut. Lawatan kali kedua pada bulan Julai, kami memperoleh keputusan yang agak mengejutkan di mana terdapat penduduk yang berjaya mengurangkan jumlah bil mereka daripada RM500 kepada RM200 ke atas dengan menggunakan langkah-langkah yang dicadangkan oleh kami."

Beliau mengakhiri wawancara dengan berharap agar lebih ramai lagi penduduk dapat mengurangkan kadar bayaran bil elektrik di samping dapat mengurangkan kesan penggunaan elektrik yang berlebihan kepada alam sekitar. 




Thursday, August 17, 2017

Tip Mengatasi Perasaan Takut Ketinggian

Tip Mengatasi Perasaan Takut Ketinggian | Bila cakap pasal ketinggian masih ramai lagi orang yang amat takut akan ketinggian. Bahkan masih ada lagi para Hikers yang masih gagal mengatasi masalah perasaa takut ketinggian ini. Termasuk Unni sendiri dahulunya memang seorang yang sangat takut pada ketinggian sampaikan bagunan 2 tingkat pun dah gigil kaki.

Perasaan takut ketinggian ini ataupun Gayat juga merupakan salah satu perasaan Pobia pada ketinggian. Namun amat rugi la jika sesorang yang meminati aktiviti outdoor takut pada ketinggian. Bila tengok ramai kawan-kawan hikers ambil gambir tepi-tepi tebing, batu.. Ya Allah jelesnya so Unni pun mengambil keputusan untuk berusaha hilangakan perasaan Gayat.


Tip Mengatasi Perasaan Takut Ketinggian

Mulanya bila nak hilangkan perasaan takut pada ketinggian ni sebenarnya bukan mudah memang perlu keyakinan diri yang amat tinggi dan semangat yang kental. Semua bermula dengan diri sendiri orang lain hanya mampu menberi semangat dan dorongan.

Tip Mengatasi perasaan Takut Ketinggian


1. Yakin Pada Allah

Seseungguh kebergantungan kita sepenuhnya kepada Allah SWT. Maka minta la perlindungan dan berdoa la agar perasaan takut di hilangkan. Doa itu senjata utama. Tak guna kita hebat di mata manusia tapi hakikatnya kita hamba yang sombong untuk berdoa.

Allah kan Ada...

2. Yakin Kemampuan Diri Sendiri

Bila kita yakin kita akan lebih semangat. Tapi jangan over pulak. maksudnya kita kena sentiasa bersikap santai dan jangan sesekali berfikiran negatif ( sebab orang gayat ni biasanya akan fikir jatuh jatuh jatuh ). So kamu kena yakin akan diri sendiri di sebalik yakin pada Allah. Kena yakin tak ada apa yang berlaku.

3. Kawal Pemikiran 

Kosongkan minda, tenangkan hati buang segala perkara yang negatif. Be positif. Part ini paling penting. Kena bijak mengawal perasaan kamu, sebab tindak balas badan bermula dengan pemikiran if kamu pikir jahat maka jahat la jadi nya but if kamu pikir baik maka baiklah jadi.. Di samping tu belajar mengawal pernafasan. Tenang saja bah bukan ada apa pun.

4. Mulakan persiapan

Maksudnya kamu kena latih diri kamu sikit-sikit demi sedikit, sikit-sikti lama-lama jadi bukit. Contohnya naik tangga ke bumbung rumah kah ( atas pengawalan la ) then try pandang bawa. Kalau selalu hiking lagi best time hiking cuba biasakan diri pandang ke bawah terutamanya ketika hendak turun. Bila pandang bawa kawal pemikiran. 

5. Sokongan Kawan

Sokongan kawan adalah penting. Pastikan kamu memilih sahabat-sahabat yang memberi dorongan bukan yang menakutkan kamu. Memberi sokongan mental dan fizikal. Pastikan sahabat kamu faham akan situasi kamu so if kamu rasa takut dia sentiasa ada memberi kata-kata positif, walaupun perasaan tak hilang sekurang-kurangnya perasaan itu dapat di kurangkan.

6. Sentiasa Cemburu

Kamu kena tingkatkan perasaan cemburu dengan kawan-kawan yang tak gayat ni sebab dorang mampu mendapatkan gambar yang sangat cantik dari kita. Dengan itu minda dan hati kita akan bertekad nak seperti mereka. Macam Unni la ini adalah punca utama kenapa Unni tekad nak hilang perasaan gayat ni. Jangan cemburu yang lain-lain pula tau !!!

7. Latih diri

Sentiasa latih diri ketempat yang tinggi.. Duduk ka, berdiri ka, stay lama sikit. Tarik nafas dalam-dalam, hembus perlahan-lahan ( kawan pernafasan ) dan relaks seketika. Jangan panik. Cuma kawal perasaan dan penaafasan. Sentiasa latih diri. 


Tip Mengatasi Perasaan Takut Ketinggian

Allahamdulilah dengan keyakinan tinggi, meletakkan keberganatungan sepenuhnya dengan Allah SWT, Positifkan fikiran dan bersama sahabat-sahabat yang sentiasa membantu unni dapat hilangkan gayat dengan jayanya. Saya boleh In Shaa Allah anda pun boleh.. You Can Do it !!!!

Bagi yang takut Pacat tu boleh baca Tip kat sini Tips Mencegah Gigitan Pacat . Jika kamu seorang pengemar hikers so dua benda ini kena hilangkan dalam fikiran Gayat dan Pacat !!!

Sekian.


Wednesday, August 16, 2017

Pengalaman Mengambil Kursus Asas Memanah Tradisional

Pengalaman Mengambil Kursus Asas Memanah Tradisional | Assalamualaikum hujung minggu dipenuhi dengan pelbagai aktiviti, Allahmdulilah. Minggu lalu unni bersama sahabat Nisa Tawau berkesempatan menghadiri kursus asas memanah. Dalam misi menghidupkan Sunnah Rasulullah SAW. Dalam memanah itu ada kekuatan [ HR Muslim No 4711 ]

Pembukaan Kursus ini di bawa anjuran Nisa Kawasan Tawau. Program ini juga di urus sepenuhnya oleh Unni dan seorang  sahabat. Allahamdulilah penyertaan yang memberangsangakan. Pendaftaran di buka sebulan lebih awal bagi memudahkan urusan kami bersama pihak PETRA. Seramai 26 peserta terlibat. Yuran Kursus hanya serendah RM35.00 termasuk sarapan pagi, makan tenghari, pengankutan dan sijil.

Pengalaman Mengambil Kursus Asas Memanah Tradisional

Dan persiapkanlah dengan segala kemampuan untuk menghadapi mereka. Ketahuilah, sesungguhnya kekuatan itu adalah memanah. Ketahuilah, sesungguhnya kekuatan itu adalah memanah. Ketahuilah, sesungguhnya kekuatan itu adalah memanah.”

[ HR Muslim, Tirmidzi, Nasai, Ahmad dan lainnya ]

Pengalaman Mengambil Kursus Asas Memanah Tradisional

Pusat Latihan Asas Memanah Ini teletak di Batu Payung Mambalua Batu 10 Tawau. Terletak 18KM dari bandar Utama Tawau kira-kira 27 minit perjalanan. Apabila masuk ke simpang batu payung, kamu hanya perlu teruskan perjalanan sehingga membalua batu 10 then kamu akan jumpa signboard ni kat tepi jalan.

Pada kali ini sesi pengajaran akan di bahagikan kepada dua class iaitu Teori dan Pratikal. Di mana teori akan di terangkan mengenai fungsi-fungsi dan peralatan memanah begitu juga oleh si pemanah manakalan dalam sesi Pratikal akan di ajar cara-cara asas memanah berdiri, duduk , belakang dan berjalan.

Sesi Teori

1. Kenal apa itu anak panah ( arrow )?
2. Kenal apa itu busur ( bow )?
3. Kenal apa itu target?
4. Si pemanah
5. Keselamatan dalam memanah.
6. Sunnah-sunnah dalam memanah dalam mengenal diri mengenal Allah SWT )

Sesi Pratikal

1. Displin dalam memanah
2. Cara memanah berdiri
3. Cara memanag berjalan
4. Cara memanah duduk
5. Cara memanah membelakang

 Kursus Asas Memanah Tradisonal ~ Teori


Pengalaman Mengambil Kursus Asas Memanah Tradisional

Sesi Teori di sampaikan oleh Pak Tom iaitu pemilik tempat ini dan pengerusi PETRA. Bagi sesi pertama Pak Tom akan menerangkan tentang peralatan memanah dan keselamatan memanah. So bagi sesi pertama ni kami berada di kawasan yang berlindung ( kanopi ). Satu-satu peralatan memanah dan keselamatan memanah Pak Tom Akan terangkan.


Pengalaman Mengambil Kursus Asas Memanah Tradisional

Kenal apa itu anak panah ( arrow ). Arrow merupakan sejatah utama yang sampai ke Target ( sasaran ). So Pak Tom menerangkan Fungsi setiap anak panah, kenapa di reka bentuk begitu dan sebagainya. Di sampaing itu juga, anak panah turut di beza kan dari segi pembuatan.

Pelbagai jenis anak panah yang di hasilkan daripada pelbagai jenis bahan. Yang paling biasa di gunakan adalah di perbuat daripada kayu ( lupa kayu apa ), bambu china, Alluminium dan seumpamanya.

Kenal apa itu busur ( bow ). Bow merupakan peralatan yang menyampaikan anak panah ke target. Busur memainakn peranan penting dalam menamah kerana kedudukan busur yang betul yang akan membawa anak panah sampai tepat ke target.

Busur juga di perbuat dari perlbagai jenis. Begitu juga dengan tali busur, dan pelbagai jenis busur di asalkan. Busur juga mempunyai kekuatan Paun. Itu kekuatan tarikan tali busur. Semasa menarik busur, busur tidak di benarkan melepaskan tali busuk ketika anak panah tiada bersama busur.

Pengalaman Mengambil Kursus Asas Memanah Tradisional

Kenal apa itu target. Target merupakan sasaran kita . Pada zaman dahulu target merupakan musuh, zaman peperangan dahulu mengunakan panah dan bagi tujuan pemburuan target adalah binatang buruhan.

Si pemanah. Si pemanah adalah kita sendiri di mana cara kita memegang anak panah, cara memegang busur dan melihat target. Kedudukan si pemanah juda haruslah betul. dan teknik-teknik ini akaan di ajar semasa sesi pratikal.

Keselamatan dalam memanah

1. Wajib Pakai kasut bertutup.
2. Periksa kesemua peralatan memanah agar semua selamat di gunakan.
3. Di larang DRY FIRE – keadaan dimana kita menarik busur dan melepaskan tanpa anak panah. Ianya akan menyebabkan kerosakan pada busur.
4. Di larang HUMAN POINTING – menarik busur berserta arrow dan menghalakan kepada manusia (bergurau senda )
5. Di larang Memanah ke udara – melakukan panahan ke udara tanpa pengawasan coach.
6. Memanah ditempat yang di sediakan ( padang sasar )
7. Gunakan teknik dan kaedah memanah yang telah dipelajari dengan betul.
8. Pemanah yang baharu perlu melakukan aktiviti memanah dengan pengawasan jurulatih


Pengalaman Mengambil Kursus Asas Memanah Tradisional

Allahamdulilah gambar di ambil setelah selesai sesi pertama iaitu sesi teori bersama Pak Tom. Seterusnya kami pun berehat dan memberi laluan untuk menunaikan solat fardu zohor dan makan tengahari yang di sediakan oleh pihak Petra. Tepat jam 1.00Pm kami akan meneruskan ke sesi ke dua pula iaitu sesi Pratikal yang di ketuai oleh Ustaz Faizal.

Kursus Asas Memanah Tradisonal ~ Pratikal


Pengalaman Mengambil Kursus Asas Memanah Tradisional

Dan bermula la kisah kami berjemur di tengah panas terik. Hahahahahaa. Untuk sesi kedua adalah sesi pratikal kami akan mengunakan semua peralatan memanah di padang sasar. Sebelum memulakan aktiviti kedua kami di agi-agikan kepada beberapa kumpulan bagi memudahkan proses pengajaran pihak Petra.

Kali ini kami akan di ajar cara memegang busur dengan betul, kedudukan anak panah yang betul dan kedudukan seorang pemanah yang betul (cara berdiri, duduk, belakang dan berjalan ). Di mana ketiga-tiga aspek ini perlu betul dan mejamin keselamatan dalam memanah. Andai salah langkah mungkin boleh mencederakan diri sendiri dan orang lain.

Semasa melepaskan anak panah pulak ke target kena pastikan target selamat dan tidak ada seorang pun di hadapan kita ( walaupun jarak yang jauh ) kerana anak panah mampu bergerak jauh dari jangkaan. Displin dalam memanah harus di hadam bagi menjamin keselematan bersama.

Pengalaman Mengambil Kursus Asas Memanah Tradisional

Part pertama adalah cara memanah secara berdiri. Ada tiga teknik berdiri. Pentingnya mempelajari ketiga posisi berdiri ini adalah dalam rangka menghadapi berbagai kondisi dan situasi yang tidak terduga sehingga dapat tetap memanah dengan baik dalam posisi apapun.

Yang pertama adalah berdiri dengan menyamping di mana target sejajar dengan bahu kiri dan kedua kaki berjarak sepanjang lengan bawah sang pemanah,

Yang kedua adalah berdiri dengan frontal di mana target diletakkan tepat di tengah kedua mata dan kedua kaki berjarak selebar telapak tangan sang pemanah.

Yang ketiga adalah berdiri dengan posisi pertengahan antara menyamping dan frontal di mana targetsejajar dengan mata kiri dan kedua kaki berjarak selebar satu jengkal sang pemanah


Pengalaman Mengambil Kursus Asas Memanah Tradisional

Part dua cara memanah duduk. Posisi duduk dengan Badan di tegapkan dan kedudukan kaki yang selesa. Kedudukan memegang panah sama walapun cara memanah berbeza. Dalam keadaan duduk anak kamu seorang pemanah mengunakan tangan kanan, maka kaki kiri akan melutut ( rujuk gambar ) dan sebaliknya jika kamu seorang penguna tangan kiri.

Pengalaman Mengambil Kursus Asas Memanah Tradisional

Part tiga cara memanah berjalan. Bagi unni cara memanah berjalanan ni mempunyai sedikit cabaran, sebab tak boleh berhenti meskipun memasang anak panah. Jalan pun tak boleh macam nak pi pasar. So part ini memang fail sambil berjalan kena fokus target. Mata mesti sentiasa memandang target!!! If i say i cant do it terus dapat ayat '' Zaman Rasulullah SAW berjuang mengunakan panah, atas kuda lagi berlari lagi '' dan Unni pun DEEP .. Berusaha demi menghidupkan Sunnah Rasulullah SAW. 

Dan ada lagi satu part memanah cara belakang. Tapi gamabr entah hilang kemana. Teknik ini sama sahaja dengan cara berdiri cuma kedudukan memanah dan target berbeza.


Pengalaman Mengambil Kursus Asas Memanah Tradisional

Barisan tenaga pengajar kursus asas memanah. Sorry memang tak boleh ingat nama-nama mereka. Just ingat Pak Tom (ketiga dari kiri ), abang Saad ( kedua dari kiri ), ustaz Faizal ( keempat dari kiri ) dan rara tudung colour pink/purple. Kak tudung hitam tu pengajar yang ajar group unni tapi memang tak boleh ingat nama. HAHAHAHAHAH. derhaka sungguh jadi student.

Pengalaman Mengambil Kursus Asas Memanah Tradisional

ALLAHAMDULILAH.. Berjaya mengelar diri seorang pemanah dan menghabiskan kursus asas memanah dengan jayanya. Lepas ni boleh la selalu buat latiahan memanah mana tahu ada rezeki mewakili daerah dalam memanah sebab tak ramai remaja meminati aktiviti macam ni. In shaa Allah ada rezeki Unni akan teruskan minat dalam memanah.. Hiking dan memanah !! Jum hidupkan Sunnah Rasulullah SAW.

Pengalaman Mengambil Kursus Asas Memanah Tradisional

Berjaya dengan jayanya.. Allahamdulilah, Allahuakbar, Subahanallah dengan izin Allah. Sunnah, riadah, sukan, ilmu dan sahabat semua dalam memanah. Indahnya aturan Allah SWT masih memilih kami sebagai insan-insan yang terpilih dalam menghidupkan sunnah Rasulullah SAW.

'' hendaknya kalian latihan menembak‘, iaitu dengan panah karena itu permainan yang paling bagus bagi kalian''

Barangsiapa yang belajar menembak lalu ia melupakannya, maka itu termasuk nikmat yang ia durhakai” (HR Ath Thabrani dalam Mu’jam Ash Shaghir no.4309, dishahihkan Al Albani dalam Shahih At Targhib 1294)

Dalam Memanah ada kekuatan 

Sekian